3 APRIL 2022

GESTELS GEMENGD KOOR ZET EEN PRACHTIG CONCERT NEER

Het Gestels Gemengd Koor heeft hard gestudeerd om, binnen relatief korte tijd na hun Jubileumconcert op            24 oktober, weer een klinkend Voorjaarconcert te kunnen presenteren. Na een welkomstwoordje van voorzitter Cor van Driel barstte het koor los met For The Beauty of the Earth in een gezellig volle Meander. Laten we met elkaar zuinig zijn op die mooie aarde. Het publiek was onder de indruk van The Family Tree, een prachtig lied, in een arrangement van GGK-dirigent Wilma van der Schoot en het altijd intrigerende The Sound of Silence.

Onze gasten van die middag: Judith Roelofs, Patrick van Hoorn en Wouter van der Horst zongen op sublieme wijze: Everything’s Alright uit Jesus Christ Superstar. Het GGK liet daarna Cent Mille Chansons à capella klinken.

Heb Het Leven Lief! Een vrouwenlied, uitgevoerd door alle dames van het GGK. Waar de mannen hun mannenlied Try To Remember tegenover zetten. Het publiek mocht zelf ook aan de slag met de canon Open The Box, waar zij vol goede moed met een glimlach aan meededen.

Met I Don’t Know How To Love Him zong Judith Roelofs de zaal ademloos en muisstil. Zij kreeg een verdiend lang applaus. Het publiek genoot het gehele concert van de afwisseling van de snellere, maar zeker ook de rustiger nummers die gebracht werden. Het GGk eindigde met Friends, want vrienden, dat willen we zijn, zo voelen we het ook deze middag. De voorzitter had het al aangekondigd: aan het einde van het concert zijn er de welbekende Gestels Mandjes ‘voor uw vrijwillige bijdrage’. Een deel van de opbrengst zal naar Oekraïne gaan. Met hart en ziel betrokken zong ieder die in Meander was o.l.v. dirigent Wilma tot besluit de canon mee: Dona Nobis Pacem!

================================================================================================

24 oktober 2021

JUBILEUMCONCERT GESTELS GEMENGD KOOR

Het Gestels Gemengd Koor werd onlangs veertig. Na een ‘pas op de plaats’ vanwege corona, barstte het koor, onder leiding van Wilma van der Schoot, op 24 oktober los met een spetterend Jubileumconcert.

Harmonie St. Michaël was bereid haar medewerking te verlenen, en zo kwamen beide Gestelse muziekgezelschappen samen in Meander. Het was de eerste keer dat het GGK in deze locatie optrad. De vertrouwde Huif inruilen voor Meander leek een drempel, maar bleek een brug. Het jubilerende koor opende met vijf nummers uit het eigen repertoire, waaronder Pastorale van Ramses Shaffy en Liesbeth List. De pianobegeleiding was in handen van Margret Bekkers. Vooral Cantique de Noël van Adolphe Adam, met soliste Judith Roelofs, werd met een luid applaus beloond.

Harmonie St. Michaël, onder leiding van Henk Mertens, bracht, samen met pianiste Margret Bekkers, vier delen van The Wind In The Willows van Johan de Meij. Een ongekend verfrissend stuk. Want hoe klinken bijvoorbeeld een mol en een pad op een instrument? En hoe gieren en beuken de instrumenten als pad een auto-ongeluk veroorzaakt…? Na dit pracht’ verhaal’ zongen en speelden GGK en Harmonie Song of the World van Ernest Gold, ook bekend als The Exodus Song. Het publiek genoot van de geweldige samenklanken! Na The Sound of Silence van Simon & Garfunkel door het GGK gold: even Pauze…

The Phantom of The Opera van Andrew Lloyd Webber, een kippenvel bezorgende klassieker, waarbij GGK en Harmonie, met harpiste Valérie Rijckmans, samen opgingen! Zeer gewaardeerd door het publiek!                                                                                                                                    Een welluidend The Green Leaves of Summer van The Brothers Four werd door alleen de mannen van het GGK gezongen. Klasse!

Pianiste Margret Bekkers en soliste Judith Roelofs brachten samen een werkelijk schitterend I Don’t Know How to Love Him uit Jesus Christ Superstar. Het ademloos luisterend publiek genoot! Het ontwapenende Perfect van Ed Sheeran uitgevoerd door het Gestels Gemengd Koor bracht vele glimlachjes teweeg. Zo goed als het prachtige See You Again van Wiz Khalifa & Charlie Puth zijn eigen sfeer teweegbracht.

Met Conquest of Paradise, titelsong van de gelijknamige film, en het uitbundige Brabant van Guus Meeuwis besloten alle zangers en muzikanten samen dit geweldige jubileumconcert. In een gezellige Meander lieten een enthousiast publiek, een koor en een harmonie de stemming nog lang voortduren…

Een blik vooruit: zondag 12 december brengt het Gestels Gemengd Koor, met een gastoptreden van het Vughts Mannenkoor, haar ‘Kerst-uur’ om 16.00 uur in de Michaëlkerk in Sint Michielsgestel. Het Voorjaarsconcert is in april 2022.

==========================================================================================

14 april 2019

GESLAAGD CONCERT VAN GESTELS GEMENGD KOOR

Zondagmiddag 14 april genoot het Gestelse publiek van een zeer geslaagd concert door het Gestels Gemengd Koor. Om twee uur daverde op volle kracht door een eveneens volle Huif: ‘Oh, I can’t sit down!’ uit ‘Porgy and Bess’. Daarmee was de toon gezet voor een zeer afwisselend programma! Het koor zingt net zo gemakkelijk ‘Augensterne’ van Mozart als ‘Meneer de Presidèèènt’…. van Boudewijn de Groot, ‘Aquarius’ uit ‘Hair’ als ‘Perfect’ van Ed Sheeran. Daarbij uitstekend begeleid door pianiste Coby Wagemans.

Zowel voor als na de pauze, was er een bijzonder intermezzo door de gerenommeerde blokfluitgroep ‘PC Recorder Players’ o.l.v. Eleanor de Groot met deze keer eigentijdse, dus twintigste-eeuwse,’ vingervlugge’ composities.

De traditie bij een GGK-concert wil dat het publiek bij één nummer uitgedaagd wordt om mee te zingen. Deze keer was dit Deep River, een lied van Afro-Amerikaanse oorsprong. Meteen was te horen dat het voor menigeen bekend was. Het bleek een mooie ervaring om dit samen met een hele zaal te zingen!

Met veel bloemen, voor gasten, medewerkers en natuurlijk voor onze dirigent Wilma van der Schoot eindigde dit concert. Waarna ook het toegift klonk als een klok:  ‘Pastorale’ van Ramses Shaffy en Liesbeth List!

==========================================================================================

22 april 2018 

GESTELS GEMENGD KOOR  STAAT VOOR KWALITEIT ! 

Buiten een prachtige dag, binnen een volle zaal! Het Gestels Gemengd Koor trok zondag in De Huif weer een breed publiek!

Liefde met zijn mooie en minder mooie kanten, vreugde, verdriet, eenzaamheid, het GGK liet allerlei emoties door de zaal zingen, onder de bezielende en enthousiaste leiding van Wilma van der Schoot en op piano begeleid door Coby Wagemans.

De toon werd meteen gezet met: ‘Your shining eyes’ van Thomas Bateson. Verliefde mannen, mooie vrouwen, lente volop!  Gevolgd door het ‘Wolgalied’ uit de operette “Der Zarewitsch” van Frans Lehar en het beroemde, gedragen ‘Ave Maria’ van Guilio Caccini, prachtig en sfeervol ten gehore gebracht.

Na het rustige en ingetogen ‘Autumn leaves’ van Johnny Mercer, pakte het koor uit met ‘Freude, schöner Götterfunken’, de finale van de 9-e symfonie van Ludwig van Beethoven, bewerkt voor gemengd koor.

Het GGK had voor een tweetal intermezzo’s The Balcum Four uitgenodigd. Een barbershop kwartet uit Berlicum bestaande uit: Frits Rauh, Willem van Asten, Hans Broekmeulen en Leo van der Wouw. Hun eerste optreden deze middag liet ieder genieten van ‘Yesterday’, ‘Story of the Rose’, ‘In my Room’ en ‘When I’m Sixty Four’.

Het GGK bracht daarna: ‘Il est Bel et Bon’, het uitbundige lied waarin een gemakzuchtige dochter haar moeder laat weten, wat een geweldige huis!man ze toch heeft…. Waarbij de GGK-bassen en -alten met gemak het geroep van de kippen nakakelden.

Daarna het ingetogen ‘The Lord bless You and keep You’  van John Rutter. Gecomponeerd voor de herdenking van Edward T. Chapman, muziekdirecteur aan de Highgate School in Londen, bij wie Rutter daar had gestudeerd.

Een bijzonder romantische noot werd toegevoegd met ‘Flower of Beauty’. SHE…!!!  En met de optimistische zwier van ‘Morning has broken’ van Cat Stevens zwierden koor en publiek de pauze in.

Het expressieve lentelied ‘Springtime mantleth Every Bough’ werd de frisse, vrolijke opening van de ’tweede helft’. Waarna de topper: een medley uit ‘West Side Story’ van Leonard Bernstein. Een ode aan de componist, die dit jaar 100 jaar geleden werd geboren. Het publiek was zeer enthousiast over ‘Tonight’, ‘I feel pretty’, ‘Maria’, ‘America’, ‘One hand, One heart’ en na het krachtige, vol klinkende ‘Somewhere’, viel het koor een ovationeel applaus ten deel!

De mooie traditie van een canon samen met de zaal maakte ‘Singing Together’ ècht  singing together! Toepasselijk gevolgd door het inspirerende en bemoedigende ‘Friends’: eens vrienden, altijd vrienden.

Met hun tweede optreden vermaakten The Balcum Four de bezoekers op hun eigen grappige en smaakvolle wijze met ‘Cruising down the river’, ‘What will I do’, ‘Wonderful world’ en het swingende ‘Hello Mary Lou’.

‘Youg Forever’, wie zou het niet willen zijn, was voor ieder heel herkenbaar, want gebaseerd op het duet De Parelvissers van Bizet. Evenals het opvolgende lied ‘Ben’, van Michaël Jackson, verhalend over ware en oprechte vriendschap.
Het Gestels Gemengd Koor sloot het concert af met het prachtige, van zacht en gevoelig tot een explosie van geluid opgebouwde ‘Sound of Silence’ van Simon and Garfunkel. De laatste verklaarde de inhoud ooit met: ‘het onvermogen van mensen om met elkaar te communiceren, niet in bijzonderheid internationaal, maar vooral gevoelsmatig’. Maar dat was juist wat deze middag wel gebeurde tussen het GGK en de toehoorders in de zaal. De zon scheen buiten, maar werd door ieder middels de grote harmonie, onderlinge afstemming en saamhorigheid ook naar binnen gebracht! Het Gestels Gemengd Koor tekende ook in 2018 weer voor een subliem concert!

==================================================================================================================================

23 april 2017

NATUUR KLINKT DOOR IN GESTELS KOOR

Natuur kan prachtig klinken bleek zondagmiddag in De Huif in St. Michielsgestel, tijdens het concert van het Gestels Gemengd Koor, dat onder leiding staat van Wilma van der Schoot en op piano begeleid werd door Coby Wagemans.

Een wervelend ‘Le Printemps’ van Fugain was de ouverture tot heerlijke lenteliederen zoals ‘Springtime’ van Morley en ‘Morning has Broken’ van Stevens.

Hierna werd het heviger, wind en storm gierden door de Huif. Wat te denken van ‘Blow, Blow, thou Winterwind’ van Rutter. Een ijskoud lied, met een milde boodschap: zelfs ijswind is nooit zo erg als liefdeloosheid!

En wanhopig promoot Pocahontas in ‘Colours of the Wind’ een respectvol natuurbeheer. Ademloos luisterde het publiek naar het prachtige, jazzy ‘Stormy Weather’ van Arlen, een pure aanklacht tegen alle emotioneel verlies.

Na de pauze studeerde dirigent Wilma met het publiek in record tijd de canon ‘By the waters of Babylon’ in. Met een volle zaal canon zingen blijft een aparte ervaring. Gevolgd door een ware bloemenzee: uitbundige walsen van Strauss met ‘Rosen aus dem Süden’, waarna het serene van die éne goddelijk aanbeden geliefde schoonheid in ‘Flower of Beauty’ van Clements. En het ontluikende ‘Can you feel the love tonight’ van Elton John uit The Lion King.

Het intermezzo creëerde een muisstille Huif: ieder genoot van soliste Judith Roelofs en pianist Jeroen Heefer die op sublieme wijze ‘Annie’s song’ van John Denver en ‘In this together’ van Trijntje Oosterhuis, bekend uit ‘Pandadroom’, brachten. Twee jonge mensen met een passie voor muziek. Pure klasse! Gesymboliseerd in het lied dat het GGK erna zong: ‘Climb every Mountain’ uit ‘The Sound of  Music’: geen berg te hoog om je droom te verwezenlijken!

Tot slot klonk en golfde de Liefde voor de zee, een oceaan van natuur, in ‘La Mer’ van Trenet. En met een geweldige laatste uithaal …pour la vi—e… besloot het Gestels Gemengd Koor dit enerverende voorjaarsconcert.

=============================================================================================

18 december 2016

GESTELS GEMENGD KOOR BRENGT TWEE MAAL HAAR ‘KERST-UUR’

Voor het eerst heeft het Gestels Gemengd Koor zowel in Schijndel als in St. Michielsgestel, haar ‘Gestels Kerst-uur’ ten gehore gebracht. Met slechts een verschil: in de Servatiuskerk in Schijndel sprak burgemeester Eugster en in de Michaëlkerk in St. Michielsgestel burgemeester Pommer. Beiden spraken in hun Kerstoverweging over de enorme verschillen tussen arm en rijk, de verschillen in machthebbers, politiek of zakelijk. Mevrouw Eugster zette de woorden moedeloosheid en woede-loosheid naast elkaar, een begrip om over na te denken. En haalde de vrijheidstrijd in Colombia aan als voorbeeld dat we vrede kunnen bewerkstelligen, als de wil er is. De heer Pommer noemde de situaties bij woningcorporaties en de zorg, waar met meer goede wil een beter leven kan worden bereikt. Hij tipte de graaicultuur aan, die armoede, onrust en duisternis geven. Ook hij stelde dat als mensen het willen, er een beter leefklimaat kan zijn.

Soliste Judith Roelofs zong heel toepasselijk het schitterende: Love is Christmas. De strekking? Kerstmis heeft niets te maken met perfectionisme, draait niet om het wel of niet goed genoeg zijn. Kerstmis dient een andere lading te hebben.

Het organiserende Gestels Gemengd Koor, onder leiding van Wilma van der Schoot en met piano-/orgelbegeleiding van Agnes van de Loo, zette dit jaar weer een prachtig ‘Gestels Kerst-uur’ neer. Met sfeerbrengende nummers als o.a. het Franse ‘Cantique de Noël’, de Christmas Carol ‘Midwinter’ en het immer majestueuze ‘Transeamus’.

Het gastoptreden van het dit jaar gestarte Gestels Kinderkoor, onder leiding van Maartje van de Loo, was verrassend en hartverwarmend. Het werd door het publiek met aandacht omarmd. Bijpassende uitspraken: gedurfd, geslaagd, ontwapenend, erg knap om met deze nog zo jonge kinderen dit optreden te brengen. Voor ieder kind was er een verdiende chocolade Kerstman. De Stichting Wensambulance, aanwezig met een echte Wensambulance, was dit jaar het gekozen goede doel om de helft van de opbrengst in de ‘mandjes-na-afloop’ in ontvangst te nemen. Mooier kon het ‘Gestels Kerst-uur’ niet afgesloten worden.

===================================================================================================================================

11 december 2016

OPTREDEN SLOTMANIFESTATIE FANFARI BOMBARI

s-Hertogenbosch, Wilhelminaplein (voormalig Heetmanplein)

In 2016 werd het BoschBeest gesmeed; hét kunstwerk dat door de inwoners van ‘s-Hertogenboschwerd gemaakt. Samen met de Bossche bevolking creërden Stadssmederij Opis en kunstenares Marianne van Heeswijk een indrukwekkend stalen kunstwerk, geïnspireerd op het werk van Jheronimus Bosch. Het BoschBeest werd op 11 december tijdens de grande finale van het Jheronimus Bosch-jaar op spectaculaire wijze ontstoken. Dit vreugdevuur werd live begeleid door een stoet van ruim duizend Fanfari Bombari-muzikanten die vanuit de ommelanden naar het Wilhelminaplein trokken.

Onder hen veel leden van het  Gestels Gemengd Koor, die deze happening mede luister bijzetten.

 ========================================================================================

7-8-en 9 oktober 2016

OPTREDEN  FANFARI BOMBARI MET GERARD VAN MAASAKKERS

Het verhaal rond Fanfari Bombari

De burgemeester van Den Bosch heeft een wedstrijd georganiseerd voor de koren en orkesten in de ommelanden: de winnaars mogen optreden bij de spectaculaire afsluiting van het Jeroen Bosch-jaar. Deze wedstrijd verhevigt de rivaliteit die toch al bestond tussen de harmonieën en koren in het dorp. Diep in het geheim slaat men aan het plannen maken: wie bedenkt het mooiste programma, het magnifiekste optreden? Tot grote opwinding van iedereen blijkt er wederzijds informatie te worden gelekt, er is verraad in het spel! Marieke, tambour-maître van de harmonie, en Gilles, paukenist van de concurrerende fanfare, krijgen daarvan de schuld. Iedereen weet dat zij een stiekeme affaire hebben. Het huis is te klein. Pikant detail is dat zowel de moeder van Marieke als de moeder van Gilles in het plaatselijke koor zingen. Een en ander loopt volledig uit de hand. Gerard van Maasakkers, in de rol van Gerard van Maasakkers, weet de boel in der minne te schikken. Het resultaat van zijn bemoeienissen is een overweldigend optreden van de twee fanfares en het koor samen.

Op locatie de Ruwenberg in St. Michielsgestel zette het Gestels Gemengd Koor met massale zang kracht bij bij een van de rivaliserende partijen. En zorgde na de ontknoping, samen met Gerard van Maasakkers, mede voor de juiste stemming in de verzoenende slotscene.

=====================================================================================================================================

17 april 2016

GESTELS GEMENGD KOOR BLIJFT VERBAZEN

Een tot de laatste stoel gevulde zaal van De Huif genoot zondagmiddag van het Concerto d’Amore, het voorjaarsconcert van het Gestels Gemengd Koor, gebaseerd op ‘Liedjes van Liefde’. Onder de deskundige leiding van dirigent Wilma van der Schoot en met Coby Wagemans aan de piano opende het concert met het vrolijke en inspirerende ‘The Dance’ van Sir Edward Elgar. Dansen, een relatieaanknopende manier van alle tijden, helder en sprankelend uitgevoerd door dit grote koor. Het ingetogen ‘The plans I have for You’ kreeg de lading mee, die dit lied vraagt en creëerde aldus een doodstille zaal. Die daarna glimlachte bij het luidruchtige “Chor der Landleute” van Smetana, waarbij de tegengestelde kanten van de liefde uitvergroot bezongen werden.

Het gehele concert kende twee intermezzo’s, uitstekend verzorgd door Ad van Haaren, klarinet en saxofoon en Lia van Kalmthout, piano.

Het popgedeelte werd ingezet met ‘Perhaps Love’ van John Denver, herkenbaar en aansprekend voor ieder, evenals het ‘One Hand One Heart’ uit de West Side Story van Bernstein. Maria en Tony zweven nog steeds in ieders herinnering. Zachtjes mee neuriën mocht best bij ‘Let it Be’ van The Beatles, een heerlijk nummer waar het koor helemaal in opging.

Na de pauze schoot ‘Lebenslust’ van Schubert als een juichkreet de zaal in, en werd er verder enigszins de spot gedreven met een teveel aan beloftes in “Your Shining Eyes” van Bateson. Want als mannen zeggen bereid zijn te sterven voor mooie blauwe ogen, dan liegen ze. Het opzwepende È l’Assiria van Verdi dat daarna losbarstte stónd als een huis!

Interactief zingen, samen met het publiek. Men deed spontaan mee met de canon: ‘Baby Just Cares For Me’ en kon daarna geamuseerd uitrusten bij het satirische: ‘Scarborough Fair’. Want een stukje land kopen tussen de zee en het strand, dat lukt geen enkele geliefde. Een lied als Elton Johns ‘Can You Feel the Love Tonight’ is het GGK op het lijf geschreven en dat was zeker te horen. Het bekende, maar eeuwig plezierige, ‘I will Follow Him’ uit Sister Act, met een magnifieke solo van Judith Roelofs, vormde het swingend slot van dit veelzijdige concert.

===============================================================================================================================

11 januari 2016

GESTELS GEMENGD KOOR VERZORGT EEN OPTREDEN VOOR PROBUSCLUB SINT MICHIELSGESTEL.

Het Gestels Gemengd koor verzorgde op 11 januari in zaal “De Schuif” in Gemonde een concert tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst voor de leden van Probusclub Sint Michielsgestel. Het 1,5 uur durend concert stond onder leiding van Wilma van de Schoot en werd begeleid door pianiste Coby Wagemans. De leden van de Probusclub en hun partners zongen uit volle borst mee met het a capelle gezongen “Evening Rise” en “Brabant” van Guus Meeuwis, een bewerking van Wilma van de Schoot. Daarnaast zong het koor, Joy to the world, Baby just cares for me, The Shepards farewell, Let it be, flashmob one voice, Perhaps love, one moment in time, freude flashmob, I can’t sit down, make of our hands one hand, Go, go, go, the rhythem of life, Scarbourough fair, Get me to the church, with a little bit of luck en I will follw him.

Coby Wagemans speelde als soliste een viertal pianowerken.

De leden en partners waren zeer verrast over de kwaliteit van het koor en zeer ingenomen met het feit dat hun nieuwjaarsbijeenkomst opgeluisterd werd door het Gestels Gemengd Koor. Deze bijdrage leverde een groot aantal nieuwe vrienden voor het koor op.

================================================================================================================================

13 december 2015

SAMENWERKING TUSSEN GGK EN LEERORKEST BRENGT SFEERVOL ‘GESTELS KERST-UUR’.

Zondagmiddag was het bijzonder druk in de Michaelkerk in St. Michielsgestel. Het Gestels Gemengd Koor, dat het ‘Gestels Kerst-uur’ organiseert, had  deze keer gekozen voor een samenwerking met de toekomstige muzikanten van de Koninklijke Harmonie. Een goede keuze, het niveau van dit gezelschap ligt op een behoorlijk peil, zeker gezien het grote aantal jongeren dat er in speelt. Men begon met de Europa-hymne, Freude schöner Götterfunken. Dit werd uitgevoerd in de vorm van een Flash-mob. Een stem zet in, daarna zwelt het aan door steeds meer stemmen en muziekinstrumenten toe te voegen. Het was een zeer goed uitgemeten stuk, met een prachtige climax aan het einde. Vooral het langzaam toevoegen van de instrumenten bracht een bijzondere sfeer. Samenzang van traditionele Kerstliederen, meerstemmige liederen door het GGK en instrumentale muziek door het Leerorkest wisselden elkaar af. Soliste Judith Roelofs zong Hijo de la Luna. Een zeer sfeervol lied, met verve gezongen. Burgemeester Pommer sprak in zijn Kerstoverweging over de positieve vrede, die wij zelf in ons leven kunnen waarmaken. Het geheel werd heel toepasselijk afgesloten met het lied Joy to the World. Het ‘Gestels Kerst-uur’ heeft zijn plaats in de Gestelse gemeenschap zeker gevonden!

===========================================================================================================================

13 september 2015

PRIMA BIJDRAGE AAN KORENFESTIVAL DOOR GESTELS GEMENGD KOOR

Tijdens het Korenfestival, onderdeel van de Community Dag op het Koning Willem 1 College in Den Bosch, heeft het Gestels Gemengd Koor een prima optreden verzorgd. Er werden drie werken uitgevoerd: Le Printemps van Michel Fugain , een ode aan de lente, Je ne l’ose dire van Pierre Carton, een dorpsroddel, en uit de West Site Story van Leonard Bernstein het aansprekende One Hand One Heart. Opvallend was het plezier, waarmee dit koor zich presenteerde. Een terecht en warm applaus besloot hun optreden. Het koor staat onder leiding van Wilma van der Schoot. De jury maakte alleen de eerst behaalde plaats van die middag bekend. Het GGK kijkt uit naar het nog te ontvangen juryrapport.

=========================================================================================

13 april 2015

GESTELS GEMENGD KOOR BELOONT ZICH ZELF MET EEN UITMUNTEND CONCERT.

Zondag, 13.00 uur, het GGK staat klaar voor zijn concert. Na een jaar van stevig studeren en repeteren is het dan zover. De keurig ingedeelde zaal van de Huif in St Michielsgestel was tot de laatste plaats bezet, ondanks het mooie lente weer. Er moesten zelfs nog stoelen worden bijgeplaatst om eenieder lekker te kunnen laten zitten. Het programma was opgedeeld in 4 blokken, waarbij het kwartet Saxpertise de intermezzi zou vullen met fraaie saxofoonspel.

Het koor begon het concert met Le Printemps, een Frans lie over de lente van Miguel Fugain. Een vlot, vrolijk lied, wat knallend werd afgesloten. Daarna stond Les Fleurs et Les Arbres op het programma. Het koor was tijdens de laatste repetitie van mening, dat het niet door hun vereiste niveau haalde, waardoor het besluit werd genomen, het lied niet uit te voeren. Een stevige blijk van eigen kwaliteitseis. Je moet het lef maar hebben om daar voor uit te komen. Het Chor der Landleute van Bedrich Smetana . Met veel enthousiasme uitgevoerd, kreeg het ook de fijne waardering van het publiek. Een greep van liederen uit de musical Les Miserable was een waardige afsluiting van het eerste blok. Saxpertise nam het stokje over met een 5 tal fraaie stukken op zowel Alt- Tenor- als Bas- en sopraan saxofoon. Een geweldig mooi samenspel met zeker nier gemakkelijkste werken, waaronder 2 arrangementen van Marillia, nl Looney Toons en Contina.

Na dit gezellige stuk muziek was het weer de beurt aan het GGK. Twee nummer die al eens eerder waren uitgevoerd, King all Glorious van George Vail en Chas. Wesley, wat werkelijk op een geweldige manier werd gebracht, wat door het publiek ook rijkelijk met applaus werd beloond. Cantique de Jean Racine van Gabriel Fauré werd zo mogelijk nog mooier uitgevoerd. Een groot contrast met de jubelzang van Glorious, is dit een zeer ingetogen gezongen stuk, en juist dat contrast zorgde voor een verrassend effect. Dit blok werd afgesloten met Quartetto Pastorale van Rossini. Zeer enthousiast uitgevoerd, waardoor het de glans kreeg die het verdient. Na dit blok was het tijd voor de welverdiende pauze.

Na de pauze mocht het publiek meezingen. Een eenvoudig, maar zeer mooi ingetogen lied uit de Indianen tijd werd in snel tempo ingestudeerd, waarna de hele zaal met het koor samen dit lied uitvoerde. Eenieder was verrast door de mooie klanken van dit korte maar zeer mooie lied’.

Na deze samenzang ging het GGK verder met enkele liederen over de liefde. Hier raak je natuurlijk nooit over uitgezongen, Uitgevoerd werden Close to you van The Carpenters, One moment in Time van Albert Hammond in een arrangement van John Higgens en de eigen dirigente Wilma van der Schoot. Prima uitgevoerd, de kwaliteit van dit concert tot nu toe alleen maar verhogend.

Hierna mocht Saxpertise weer aantreden. Ze werden met applaus ontvangen, wat aangeeft, dat het publiek ook hun muziek waardeerde. Uitgevoerd werden de Diamant state Rag van Brown in een arr van Evans, Washington Post van Sousa in een arr van Cartwright en Saxophia van Wiedoeft in een arr van Miller. Het publiek genoot zichtbaar van hun sprankelende klanken.

Voor het laatste blok was gekozen voor liederen, die aspecten van de samenleving bezingen, kritisch bezingen, maar ook opwekkende zang was daarbij. Een medley van Boudewijn de Groot met o.a Tante Julia en Mijnheer de president riepen bij het publiek toch herinneringen op vroegere jaren. Het Franse lied Je ne lose dire van Pierre Carton anno 1572 vertelde over de roddelpraat over zaken in de woonomgeving. Heden te dage nog niet geheel wereldvreemd. Hierna kwam het slotnummer van Guus Meeuwis, Brabant. Natuurlijk door iedereen gekend, en meegezongen daar waar dat kon. Ook Saxpertise ondersteunde dit prachtige lied. Deze meezinger bracht het publiek in vervoering, de zaal puilde bijna uit van het enthousiasme van koor publiek, dirigente, pianiste en saxofonisten. De toegift bestond uit een 4 stemmig Lang zal ze leven voor de dirigente Wilma van der Schoot, die daags ervoor haar verjaardag vierde. Bijzonderheid hieraan is, dat dit lied is gecomponeerd door haar vader.

================================================================================================================================

14 december 2014

GESTELS GEMENGD KOOR VERZORGT SFEERVOL GESTELS KERST-UUR.

Dit jaar een week vroeger, maar daarom niet minder inspirerend, was zondagmiddag van 16.00 tot 17.00 dit Kerst-uur in de Michaelkerk. Samen met de blokfluitgroep, de ‘MIK Recorder Players’, was een programma samengesteld van samenzang met kerstliederen, blokfluitmuziek met wel zes verschillende blokfluiten, solozang, en een Pools kerstlied. Daarnaast nog een oud Spaans kerstlied uit de 16e eeuw. En juist die kerstliederen, met pianobegeleiding van Coby Wagemans, riepen een speciale sfeer op, die goed aansloot bij de Kerstoverweging van burgemeester J. Pommer.

‘Wij komen tesamen’, met orgelspel van Gerard van Overbeek, was het openingslied,. De aanwezigen zongen hun partij prima mee, waarna het GGK ‘Ding Dong! Merrily on high’ ten gehore bracht. Een bijzondere vormgeving in ‘Once in Royal David’s City’, waarbij soliste Judith Roelofs het eerste couplet zong, het 2e couplet door piano werd begeleid, het derde heel zacht ondersteund werd door het koor, en het laatste couplet op volle kracht klonk. Deze subtiele uitvoering verhoogde de sfeer. Het Spaanse kerstlied Riu Riu Chiu werd met Spaans temperament gezongen, wat dan ook meteen weer een andere sfeer opriep. Hierna kwamen de MIK Recorder Players o.l.v. Eleanor de Groot. Met begeleiding van Alex Wenstedt op klavecimbel speelden zij met een zestal blokfluiten het Laudamus Te van Vivaldi, waarbij Edda Hoving en Marja Appünn de zang verzorgden.

Hierna kwam burgemeester J. Pommer zijn Kerstboodschap uitspreken. Hij verbond het thema vrede aan oorlogen, ziektes, vluchtelingenproblematiek. Terecht hield hij ons voor, dat wij die problemen in St. Michielsgestel niet kunnen oplossen, maar ons wel kunnen richten op vrede in onze eigen gemeenschap. Hij memoreerde de pas plaatsgevonden niet natuurlijke dood van een inwoonster. Laten we onze energie steken in de samenleving en de medemens met kleine, maar belangrijke ondersteuningen.

‘Minuit Chrétien’ was het volgende lied, waarbij Judith Roelofs de solo zong. Zeer indrukwekkend en sfeervol. Ditzelfde gold voor het optreden van de 9 jarige Luc Cooijmans uit Schijndel. Hij speelde, met begeleiding van klavecimbel, een Sonate van James Hook, in G majeur, deel 1 . Best een lang stuk, maar hij speelde het voortreffelijk! Zelfs het invallen na een rust, was perfect op tijd. Een spontaan applaus was zijn beloning.

Het Poolse Kerstlied “Bog sie rodzi” heeft het koor best wat problemen opgeleverd bij het instuderen, maar de uitvoering ervan was er dan ook naar! Tevreden gezichten bij de koorzangers en zeker een muzikaal genoegen voor het publiek. De Mik Recorder Players volgden hierna met Concerto in C majeur deel 1 en 2 van Vivaldi. Prima uitgevoerd en paradijselijk klinkend!

Het ‘King all Glorious’ is niet een specifiek kerstlied, maar sluit prima aan bij het Kerstverhaal: De Koning verdient alle Glorie!

‘We wish you a Merry Christmas’ werd uitgevoerd in een bewerking van Wilma van der Schoot, dirigent van het Gestels Gemengd Koor, waarbij de laatste woorden ‘and a happy New Year’ in een drievoudig fortissimo de dank van het koor voor de aandacht uitdrukte.

====================================================================================================================================

14 april 2014

GESTELS GEMENGD KOOR KAN TERUGKIJKEN OP GESLAAGDE MIDDAG

Het Gestels Gemengd Koor had wel vier redenen om voldaan terug te kijken op het geslaagde concert van zondagmiddag. Allereerst door de zangprestaties van het koor zelf. Na de onderbreking van vorig jaar zette het koor onder leiding van Wilma van der Schoot een geslaagd optreden neer.

Het gevarieerde concert, met klassieke liederen als het ‘Hallelujah’ van Händel en ‘Die launige Forelle’ van Schöggl, gevolgd door musicalliederen uit ‘Porgy and Bess’, ‘Chess’ en ‘My fair Lady’, daarna weer een part met operanummers van Haydn (‘Die Schöpfung’), Verdi (‘Nabucco’) om te eindigen met een medley van The Beach Boys, kwam overtuigend over.

De publieke belangstelling was zonder meer goed, een volgende reden tot tevredenheid. Vrijwel alle beschikbare stoelen in de grote zaal van De Huif waren bezet. De nagenoeg volle zaal kreeg er een aangename sfeer mee. Als verrassing voor het publiek had het GGK een canon in petto. Net voor de pauze promoveerde het koor de toehoorders tot zangers. Bij de canon ‘The rythm of Life’ begeleidden de GGK-zangers vanaf de flanken van de zaal de meezingers. Het mocht, het kon en het lukte. De derde reden om achteraf tevreden terug te blikken.

Tussen de bedrijven door maakte de familie Van Erp, verzameld onder de naam ‘Kwarterp ‘ indruk met prachtige intermezzi. De combinatie van repertoirekeuze en de entre d’acts van ‘Kwarterp’ zorgden voor een genoeglijke zangmiddag, verzorgd door het Gestels Gemengd Koor in het Gestelse Ontmoetingscentrum De Huif .